Contact

Post:LVNL
Aeronautical Information Service
P.O. Box 75200
1117 ZT Schiphol
The Netherlands
Tel:+31 (0)20 406 3520
Email:[email protected]
AFS:EHAAYOYX

Aeronautical Information Circular
NETHERLANDS

AIC-B_nl

01/2024

Publication date 11 JAN 2024

INVOER (IMPORT) EN OVERDRACHT (TRANSFER) VAN EASA LUCHTVAARTUIGEN NAAR NEDERLAND EN DE BETROKKENHEID VAN ILT (CAA-NL)

1 INTRODUCTIE

Deze AIC-B heeft alleen betrekking op luchtvaartuigen waarop de EASA wet- en regelgeving van toepassing is, de zogenaamde EASA luchtvaartuigen. Voor andere luchtvaartuigen zoals state aircraft en luchtvaartuigen waarnaar in bijlage (Annex) I van de Basic Regulation (EC) No. 2018/1139 wordt verwezen (zoals MLA, amateur gebouwde, en historische luchtvaartuigen), kunnen andere regels van toepassing zijn. Voordat u een luchtvaartuig aanschaft is het belangrijk om te onderzoeken of dit type is geaccepteerd door EASA. Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen op de EASA website https://www.easa.europa.eu/.

Het doel van dit document is een leidraad te bieden met betrekking tot het importeren (invoer en overdracht) van een EASA luchtvaartuig naar Nederland en duidelijk te maken in welke situaties ILT betrokkenheid is vereist in het proces van invoeren of overdragen van luchtvaartuigen naar Nederland. Overdracht (transfer) betekent de import van een EASA luchtvaartuig vanuit een andere EU-lidstaat, terwijl het begrip invoer (import) de import van buiten de EU impliceert.

Het is verboden te vliegen met luchtvaartuigen tenzij deze op de juiste wijze zijn geregistreerd en beschikken over een geldig bewijs van luchtwaardigheid (EASA formulier 25 of 24), een airworthiness review certificate (ARC) (EASA form 15a, 15b of 15c) en over een geldig geluidsdocument. Buitenlands geregistreerde luchtvaartuigen die worden geïmporteerd (import of transfer) zullen de volgende documenten moeten aanvragen bij ILT:

  1. een bewijs van inschrijving (BvI);
  2. een bewijs van luchtwaardigheid (BvL) (EASA Form 25 of 24);
  3. een airworthiness review certificate (ARC) (EASA form 15a, 15b of 15c);
  4. een geluidsdocument.

Voor de afgifte van elk van deze certificaten bestaat een andere reglementaire basis en procedure om ze af te geven. Deze AIC-B gaat slechts over de luchtwaardigheidsdocumenten (BvL en ARC) en de betrokkenheid van ILT bij het invoeren (import) en overdragen (transfer) van luchtvaartuigen.

2 AANVRAAG EN PROCEDURE VOOR AFGIFTE BEWIJS VAN INSCHRIJVING EN GELUIDSDOCUMENT

Als het luchtvaartuig kan worden toegelaten en u besluit om het luchtvaartuig aan te schaffen, zullen een bewijs van inschrijving (BvI) en geluidsdocument moeten worden aangevraagd. De aanvraagformulieren en de voorwaarden van ILT hiervoor zijn te vinden op de website https://www.ilent.nl/.

3 AANVRAAG VOOR EEN BEWIJS VAN LUCHTWAARDIGHEID (EASA FORM 25 of 24) EN EEN AIRWORTHINESS REVIEW CERTIFICATE (EASA FORM 15)

Naast de aanvraag voor een bewijs van inschrijving (BvI) en een geluidsdocument moet de eigenaar/houder van het luchtvaartuig tevens een aanvraag voor een bewijs van luchtwaardigheid (BvL) (Form 25 of 24) indienen bij ILT. Het aanvraagformulier voor het bewijs van luchtwaardigheid (BvL) en/of airworthiness review certificate (ARC) is ook te vinden op de website https://www.ilent.nl/.

4 PROCEDURE VOOR AFGIFTE VAN EEN BEWIJS VAN LUCHTWAARDIGHEID (EASA FORM 25 of 24) VOOR EASA LUCHTVAARTUIGEN INGEVOERD OF OVERGEDRAGEN NAAR NEDERLAND

Alleen de bevoegde autoriteit, in dit geval ILT (CAA-NL), kan een bewijs van luchtwaardigheid (BvL) afgeven. Volgens EASA Part 21 - 21.B.320 & 21.B.326 – zal de bevoegde autoriteit voldoende onderzoek doen naar de luchtwaardigheid om de afgifte van het bewijs van luchtwaardigheid (BvL) (EASA Form 25 of 24) te rechtvaardigen. Dit onderzoek kan inspecties inhouden door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie, in dit geval ILT.

Voordat de ILT een bewijs van luchtwaardigheid (BvL) kan afgeven zal er een acceptatiekeuring moeten worden uitgevoerd om na te gaan of het toestel voldoet aan Part 21 en het in luchtwaardige conditie is. Deze acceptatiekeuring is in het leven geroepen om te voldoen aan de vereiste van Part 21.B.320 (b).

Voor een groot deel zijn de acceptatiekeuringen uitbesteed aan erkende luchtwaardigheidsbeheerbedrijven, continuing airworthiness management organisations (CAMO). Een Nederlandse CAMO gecertificeerd als Part M Subpart G of Part-CAMO organisatie kan acceptatiekeuringen uitvoeren voor die luchtvaartuigen waarvoor het erkend is. Door het invullen van ILT formulier ILT.040.XX kan de erkende organisatie een aanbeveling doen richting ILT voor de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid (BvL). De ILT zal na een evaluatie van die aanbeveling en aanvullende eisen (betaling, bewijs van inschrijving, aanvraag) het bewijs van luchtwaardigheid (BvL) afgeven.

Echter, in de volgende gevallen voert ILT zelf de acceptatiekeuring uit, tenzij anders door de ILT besloten:

  1. elk eerste complexe luchtvaartuig (EC No. 2018/1139) van een nieuw type voor het Nederlandse luchtvaartuigregister (gebaseerd op een type certificate data sheet (TCDS));
  2. het eerste nieuwe type luchtvaartuig van een nieuwe of bestaande exploitant (Air Operator Certificate);
  3. als er geen erkende Nederlandse CAMO met het desbetreffende luchtvaartuigtype op de erkenning bestaat;
  4. indien door eigenaar/houder of CAMO aangevraagd.

5 PROCEDURE VOOR AFGIFTE VAN EEN AIRWORTHINESS REVIEW CERTIFICATE (EASA FORM 15) VOOR EASA LUCHTVAARTUIGEN INGEVOERD OF OVERGEDRAGEN NAAR NEDERLAND

5.1 Nieuwe EASA luchtvaartuigen

Een conformiteitsverklaring (EASA formulier 52 of Export BvL) zal moeten worden afgegeven door de productieorganisatie of FAA/ANAC/TCCA. Luchtvaartuigen geïmporteerd uit landen anders dan USA, Brazilië of Canada zullen een luchtvaartuiginspectie krijgen uitgevoerd door CAA-NL. Op basis van een acceptatiekeuring uitgevoerd door een erkende organisatie of door ILT, zie paragraaf 4, kan een bewijs van luchtwaardigheid (BvL) worden afgegeven door ILT. Het uitvoeren van een airworthiness review is voor nieuwe luchtvaartuigen niet nodig.

5.2 Gebruikte EASA luchtvaartuigen met een geldig airworthiness review certificate (ARC) (Form 15a, 15b or 15c)

In geval van een overdracht (transfer) van een luchtvaartuig geregistreerd in een andere lidstaat van de EU met een geldig bewijs van luchtwaardigheid (BvL) en airworthiness review certificate (ARC) (M.A.903), zal dit ARC geldig blijven tot de vervaldatum. Het oorspronkelijke ARC zal moeten worden gevalideerd door ILT. Zie paragraaf 4 voor de procedure met betrekking tot het bewijs van luchtwaardigheid (BvL) en de daarvoor benodigde acceptatiekeuring.

5.3 Gebruikte EASA luchtvaartuigen zonder (geldig) airworthiness review certificate (ARC) (Form 15a, 15b or 15c)

Als er geen geldig airworthiness review certificate (ARC) aanwezig is, dan zal er een airworthiness review volgens Commission Regulation (EC) nr. 1321/2014 artikel M.A.904 of M.A.905 moeten worden uitgevoerd. Dezelfde organisatie en persoon die de acceptatiekeuring uitvoert zal de airworthiness review ook uitvoeren. Zie paragraaf 4 voor de procedure met betrekking tot het bewijs van luchtwaardigheid (BvL) en de daarvoor benodigde acceptatiekeuring.

Airworthiness review door een CAMOAirworthiness review door de competente autoriteit (CAA-NL)
Als een airworthiness review volledig is uitgevoerd conform M.A.710 & M.A.901 of ML.A.903, dan zal de CAMO, mits van toepassing, een aanbeveling opsturen naar ILT. Na positieve beoordeling van de aanbeveling zal ILT een formulier 15a airworthiness review certificate (ARC) afgeven.Als een volledige airworthiness review is uitgevoerd door ILT zal een EASA formulier 15a, volgens artikel M.B.902 of EASA Form 15c volgens artikel ML.B.902 worden verstrekt door ILT.

6 ONDERHOUDSPROGRAMMA (AMP)

Ondanks eerder beleid zal ILT geen bewijs van luchtwaardigheid (BvL) afgeven (EASA Form 25 of 24) als er geen goedgekeurd onderhoudsprogramma, aircraft maintenance program (AMP), bestaat. Onderhoudsprogramma's voor luchtvaartuigen onder Part-M kunnen alleen worden goedgekeurd door:

  1. een Nederlandse CAMO met een indirect AMP approval of M.A.302(c) zoals vermeld op het status sheet;
  2. een niet-Nederlandse CAMO met een indirect AMP approval privilege afgegeven door hun competente authoriteit en overeengekomen met CAA-NL zoals omschreven in artikel M.1.4 van de Basic Regulation No. 1321/2014; of
  3. CAA-NL.

Voor Part-ML: elke CAMO of CAO zoals beschreven in artikel ML.A.302 van Part-ML.

Vraag uw eigen CAMO of CAO om advies.

7 TARIEVEN MET BETREKKING TOT AFGIFTE VAN EEN EASA FORM 15 EN FORM 24/25 EN ACCEPTATIEKEURINGEN VAN LUCHTVAARTUIGEN INGEVOERD OF OVERGEDRAGEN NAAR NEDERLAND

Zie de "Regeling tarieven luchtvaart 2008".

8 NADERE INFORMATIE

Neem contact op met uw toezichthouder of het Luchtvaartuigregister via:

Tel:+31 (0)88 489 0000
URL:https://www.ilent.nl/
Email:[email protected]

9 DOCUMENTVERSIEBEHEER

Hierbij vervalt AIC-B 02/2021 van 08 APR 2013.

ISSN: 1386-6613