Contact
| Aeronautical Information Circular | AIC-B_nl 02/2019 Publication date 14 MAR 2019 |
Deze AIC-B vervangt AIC-B 11/2005 als gevolg van:
Met het van kracht worden van de EU verordening EC 2042/2003 van 20 november 2003 betreffende 'continuing airworthiness', vond tevens de introductie plaats van Part-145. In de Part-145 regeling worden eisen gesteld aan het personeel dat NDT werkzaamheden uitvoert (Part-145.A.30(f)). De eisen van Part-145 zijn met ingang van 29 november 2004 definitief van kracht geworden. Dit betekent dat NDT personeel vanaf deze datum volgens de Part-145 eisen en de daarin genoemde norm EN 4179 moet worden gekwalificeerd en gecertificeerd. Artikel 4.3 van de verordening EC 2042/2003 stelt echter dat bestaande kwalificaties, afgegeven voorafgaande aan het van kracht worden van de verordening, nog geldig blijven ('protected rights'). Zie paragraaf 6.
In de bijbehorende aanwijzingen (AMC) is de EN 4179 norm van toepassing verklaard en staat tevens vermeld dat alle examens die NDT personeel moet afleggen, uitgevoerd moeten worden door personen of organisaties die onder toezicht ('general control') staan van een National Aerospace NDT Board (NANB). Betreffende NANB moet door de nationale autoriteiten worden aangewezen.
In de Part-21 regeling, gepubliceerd in de EU verordening EU 748/2012 betreffende ‘initial airworthiness’, worden geen expliciete eisen gesteld aan NDT personeel. Tijdens de EASA Technical Body (TeB) vergadering van 8 december 2017, heeft EASA aanbevolen om voor ‘initial airworthiness’ dezelfde normen als voor ‘continuing airworthiness’ van toepassing te verklaren. Het Aerospace NDT Board Forum (ANDTBF), een onderdeel van de European Federation for Non-Destructive Testing (EFNDT), heeft de aanbeveling van de EASA TeB geaccordeerd.
In de periode 2003-2004 werd de Part-145 regelgeving ingevoerd en heeft een aantal Nederlandse onderhoudsbedrijven het initiatief genomen om een National Aerospace NDT Board op te richten. Op 14 december 2004 is de Netherlands Aerospace NDT Board (NANDTB) opgericht en de officiële startdatum was 7 juli 2005.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft op basis van Part-145.A.30(f) de NANDTB aangewezen als de National Aerospace NDT Board voor Nederland. De ILT maakt geen deel uit van de NANDTB.
Voor meer informatie:
Post: | Netherlands Aerospace NDT Board Molengraaffsingel 10 2629 JD Delft The Netherlands |
Tel: | +31 (0)88 197 6130 |
URL: | www.ndt.aero |
Email: | [email protected] |
De opzet van de NANDTB is zodanig gekozen dat zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van de bestaande structuren. De kwalificatie en certificatie van NDT personeel en de uitvoering van NDT werkzaamheden vinden plaats binnen het kwaliteitssysteem van de Part-145 erkende onderhoudsorganisaties. Dit zijn organisaties met NDT bekwaamheid en/of D1-classificatie die werken conform goedgekeurde procedures en instructies.
De NANDTB heeft procedures en richtlijnen opgesteld betreffende kwalificeren, toetsen, valideren en certificeren van NDT personeel en voert dit uit voor Level 3 personeel. Part-145 erkende onderhoudsorganisaties voeren dit uit voor Level 1 en Level 2 personeel, onder toezicht van een aangestelde Level 3 verantwoordelijke, in overeenstemming met hun eigen procedures en de richtlijnen van de NANDTB. In verband hiermee moeten de Nederlandse Part-145 erkende onderhoudsorganisaties aangesloten te zijn bij de NANDTB.
Het is ten zeerste aanbevolen dat Part-21F/G erkende productieorganisaties met NDT bekwaamheden lid worden van de NANDTB en dat ze de NANDTB richtlijnen en procedures volgen. Zie figuur 1.
*In het geval dat er POA’s bij zijn betrokken
Hieronder volgt een korte toelichting op de gestelde eisen volgens Part-145, Part-21F/G en EN 4179. Voor de duidelijkheid is hierbij onderscheid gemaakt tussen erkende organisaties met de gevraagde NDT bekwaamheid en erkende organisaties zonder de juiste NDT bekwaamheid.
Voor de erkende Part-145 organisaties met de juiste NDT bekwaamheid, zowel met als zonder een D1-classificatie, wordt voor wat betreft het uitbesteden/subcontracten van NDT werkzaamheden en/of het inhuren van (tijdelijk) NDT personeel het volgende vereist:
De vrijgave van NDT inspectiewerkzaamheden aan een vliegtuig kan gebeuren:
Vrijgave dient duidelijk in de MOE beschreven te worden.
De organisatie dient de voorgeschreven documentatie, instructies, materialen, gereedschappen, uitrusting en faciliteiten beschikbaar te stellen aan het NDT personeel; het NDT personeel dient deze te gebruiken bij de uitvoering, met inachtneming van de voorgeschreven omgevingscondities. De uitvoering van NDT activiteiten is in eerste instantie beperkt tot de locaties zoals genoemd op de Part-145 erkenning. Deze activiteiten mogen, net als andere onderhoudswerkzaamheden, op andere locaties worden uitgevoerd onder voorwaarde dat dit procedureel is geregeld in de MOE.
Voor de erkende Part-145 onderhoudsorganisaties zonder de gevraagde NDT bekwaamheid geldt dat zij NDT werkzaamheden moeten laten uitvoeren door een Part-145 erkende onderhoudsorganisatie met een voor deze werkzaamheden geschikte D1-classificatie.
Voor de erkende Part-21F/G organisaties met de juiste NDT bekwaamheid, wordt voor wat betreft het uitbesteden/subcontracten van NDT werkzaamheden en/of het inhuren van (tijdelijk) NDT personeel het volgende vereist:
De vrijgave van de NDT werkzaamheden van een product, onderdeel en/of uitrustingsstuk moet uitgevoerd worden door een erkende Part-21F/G productieorganisatie met een A, B of C-classificatie van het betreffende product, onderdeel en/of uitrustingsstuk door NDT gemachtigden met de juiste bekwaamheid, volgens Part-21.A.126(a)(3) and 21.A.126(b)(1) or Part-21.A.145(a), door middel van een vrijgavedocument (bijvoorbeeld werkopdracht of inspectievrijgavedocument). Voldoende gekwalificeerd certificeringspersoneel geeft het product, onderdeel en/of uitrustingsstuk vrij met een EASA Form 1. Het vrijgaveproces moet duidelijk beschreven zijn in de POE van erkende productieorganisatie.
De organisatie dient de voorgeschreven documentatie, instructies, materialen, gereedschappen, uitrusting en faciliteiten beschikbaar te stellen aan het NDT personeel; het NDT personeel dient deze te gebruiken bij de uitvoering, met inachtneming van de voorgeschreven omgevingscondities. De uitvoering van NDT activiteiten is in eerste instantie beperkt tot de locaties zoals genoemd op de Part-21F/G erkenning. Deze activiteiten mogen, net als andere productiewerkzaamheden, op andere locaties worden uitgevoerd onder voorwaarde dat dit procedureel is geregeld in de POE.
De erkende Part-21F/G organisaties zonder de juiste NDT bekwaamheid, moeten de NDT werkzaamheden uitbesteden aan Part-21F/G erkende productieorganisaties met de juiste NDT bekwaamheid of aan Part-145 erkende onderhoudsorganisaties met een D1-classificatie voor de betreffende NDT techniek. De vrijgave van de NDT werkzaamheden van een product, onderdeel en/of uitrustingsstukken moet uitgevoerd worden door NDT gemachtigden met de juiste bekwaamheid door middel van een vrijgavedocument (bijvoorbeeld werkopdracht of inspectievrijgavedocument).
De eisen van Part-145 zijn met ingang van 29 november 2004 definitief van kracht geworden. Dit houdt in dat NDT personeel vanaf deze datum volgens de Part-145 eisen en de daarin opgeroepen EN 4179 norm moet worden gekwalificeerd en gecertificeerd.
In het verlengde van artikel 4.3 van verordening EC 2042/2003 betekent e.e.a. dat NDT personeel dat voor 29 november 2004 was gecertificeerd, in aanmerking komt voor 'protected rights'.
Voor de ILT waren voorheen diverse normen acceptabel:
Norm | Toepassing |
---|---|
AUNT recommended practice SNT-TC-1A | Industrie |
ATA spec. no. 105 | Luchtvaart |
NAS 410 | Luchtvaart |
European standard for NDT personnel EN 473 | Industrie |
Aerospace series – Qualification and approval of personnel for NDT EN 4179 | Luchtvaart, AECMA norm |
Vanwege de grote mate van overeenkomst van deze normen zijn de 'protected rights' van toepassing op alle NDT personeel in Nederland dat volgens deze certificatienormen werd gekwalificeerd en werkzaam was in de luchtvaart.
Omdat het voor de Nederlandse Part-145 onderhoudsorganisaties niet mogelijk was om de NANDTB op 28 november 2004 operationeel te hebben, zijn de 'protected rights' door de ILT verlengd tot 7 juli 2005, de officiële startdatum van de NANDTB. Vanaf deze datum dienen alle hercertificaties en nieuwe certificaties van NDT personeel plaats te vinden volgens de geldende EN 4179 norm en de NANDTB procedures en richtlijnen.
Voor meer informatie:
Post: | lnspectie Leefomgeving en Transport P.O. Box 16191 2500 BD Den Haag The Netherlands |
Tel: | +31 (0)88 489 0000 |
URL: | www.ilent.nl |
Deze AIC-B vervangt AIC-B 11/05 van 27 januari 2011.
ISSN: 1386-6613